Przedstawienie przywołuje czas stalinowskich więzień w Polsce. Bohater opowieści wprowadza dzisiejszych odbiorców historii w świat, do którego dostęp jest utrudniony. Świat ten znalazł się już w przestrzeni narodowego mitu. Jak mówić o tamtych ludziach, którzy istnieli i których los jest dla nas przestrogą? Uprawiać historyczną hagiografię? To robili Polacy Polakom. Nikt inny, przecież nie marsjanie. Zawsze, Polacy Polakom. Żertwa to ofiara całopalna.
Prezentacje zagraniczne:
1. Międzynarodowy Festiwal Monodramu "Maria" w Kijowie, Ukraina (2016)
2. Międzynarodowy Festiwal Monodramu "MonoFest'17" w Sirince, Turcja (2017)
3. Divadlo Kontra w Spiskiej Nowej Wsi, Słowacja (2017)
4. 19. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Jednego Aktora w Cheb, Czechy (2017)
5. 16. Międzynarodowy Festiwal Monodramu "Armmono" w Erywaniu, Armenia (2018)
6. 20. Międzynarodowy Festiwal Monodramu "Vidlunnia" w Chmielnickim, Ukraina (2018)
7. 24. Międzynarodowy Festiwal Monodramu "Sam na javisku" w Trenczynie, Słowacja (2018)
Mateusz Nowak (ur. 1986) polonista i logopeda, monodramista, recytator, instruktor żywego słowa. Swoje monodramy: "Teatralność", "Od przodu i od tyłu" i "Żertwa" (reż. Stanisław Miedziewski) prezentował ponad sto pięćdziesiąt razy w Polsce i zagranicą: Albania, Armenia, Austria, Białoruś, Cypr, Kosowo, Kuwejt, Litwa, Macedonia, Mongolia, Niemcy, Słowacja Stany Zjednoczone, Turcja, Ukraina. Na stałe związany z Dzielnicowym Domem Kultury "Węglin" w Lublinie.
Pokaz jubileuszowy, z okazji 10-lecia istnienia spektaklu. "Don Juan" to opowieść ponadczasowa. Oskarżenie współczesnego świata o konsumpcjonizm, "rozliczenie kultury łatwych i szybkich związków". Jest to też tragiczna opowieść o starzejącym się dandysie i o strachu mężczyzn przed śmiercią, którą próbują oszukać w każdym kolejnym związku.
Teatr Ecce Homo - istnieje od 22 lat. Przez pierwsze dziesięć lat siedzibą teatru był Zespół Szkół Plastycznych. Od 2006 roku - Baza Zbożowa. Teatr tworzą głównie ludzie młodzi - uczniowie szkół gimnazjalnych, średnich i studenci ale także osoby dojrzałe. Do tej pory zostało zrealizowanych ponad 40 spektakli, z których większość jest na stałe wpisana jest do repertuaru.
Teatr od początku swojej działalności prowadzi całoroczne, bezpłatne dla uczestników warsztaty za zakresu edukacji teatralnej. W ciągu 22 lat swojej działalności przygotował do dalszej edukacji artystycznej ponad 130 osób. Aktualnie w zespole jest 25 aktorów na różnym poziomie warsztatowym.
Odrębność twórcza Teatru Ecce Homo zostaje zauważana i wielokrotnie potwierdzana nagrodami, wyróżnieniami i zaproszeniami na liczące się w kraju festiwale sztuki.
W opinii wielu Polaków feministki to "sfrustrowane baby z wąsami", a problem dyskryminacji płciowej jest wyłącznie lewacką histerią.
Spektakl "Bez przesady" nie polemizuje z tą tezą, lecz pokazuje tylko lustrzane odbicie rzeczywistości co się stanie, gdy pozamieniamy miejscami kobiety i mężczyzn? Czy płeć wpływa na nas w sytuacjach domowych, zawodowych i towarzyskich? Jeśli dyskryminacja nie istnieje, a wszyscy jesteśmy traktowani równo, to różnice powinny być niezauważalne. Natomiast jeżeli dyskryminacja istnieje, to w którym momencie się rozpoczyna? Czy całowanie w rękę prowadzi do przemocy domowej? Czy komplement to jasna strona medalu, na którego rewersie znajdują się nierówne zarobki pomiędzy kobietami a mężczyznami? Spektakl w lekki, komediowy sposób porusza te niełatwe kwestie. Nie daje wytycznych ani odpowiedzi, ale stara się zmusić widza do sformułowania własnej opinii.
Teatr MBJ - to autorski teatr Magdaleny Bochan - Jachimek, która w ubiegłym roku po raz pierwszy zaprezentowała w ramach Przeglądu Teatrów Alternatywnych spektakl "Mamy problem Monodram Macierzyński" przyjęty entuzjastycznie. Aktorka, reżyserka, producentka, instruktorka teatralna.. Na scenie od ponad dwudziestu lat.
Monodram skonstruowany na bazie twórczości Michaiła Zoszczenki wybranych opowiadań satyrycznych o drobnomieszczaństwie i filisterstwie obywateli Rosji lat porewolucyjnych. Spektakl został nagrodzony Złotą Misę Borowiny na XXXIX Biesiadzie Teatralnej Horyniec Zdrój 2018
"... Jak się wymyśla tak długi tytuł, to powinno się wiedzieć, że gdzieś w swojej połowie z czystego tytułu zmienia się on w swoją własną interpretację przedstawienia. Taki tytuł już właściwie jest recenzją. Wolałbym oczywiście, żeby spektakl Kowalskiego nazywał się po prostu Kowalski, bo pomieściłby się w tym tytule i Homo Zoszczenkus, i polski Everyman, i cała nasza współczesność..." /Łukasz Drewniak, krytyk teatralny/
Wojtek Kowalski, częstochowianin, aktor Teatru From Poland. Twórca wielu happeningów, konferansjer, instruktor teatralny, polonista. W latach 1989-2000 aktor Teatru WI-Fi-Fi. W latach 90-tych muzyk zespołu Hababuk. Współpracował z Zielonogórskim Zagłębiem Kabaretowym. Wystąpił w kilku filmach Wytwórni AYOY, między innymi partnerował Stanisławowi Tymowi i Maćkowi Stuhrowi w "Baśni o ludziach stąd", wcielając się w rolę Hektora. Animator życia kulturalnego w Częstochowie. Premiera monodramu /debiut reżyserski/ "Porady dobrego Wojaka Szwejka" w 2009 roku przyczyniła się do powstania "personalnego" Teatru Wojtka Kowalskiego.
To podróż do przedwojennego świata szlagierów polskiej piosenki. Usłyszymy najpiękniejsze utwory z repertuaru Wiery Gran, w tym m.in.: "Serce matki", "Ciemna dziś noc", "Piosenka o zagubionym sercu", "Nie kochać w taką noc to grzech", "Tango Noturno" i "Trzy listy". Nie zabraknie też piosenki "Jej pierwszy bal" z warszawskiego getta, którą Gran zaśpiewała niegdyś przy akompaniamencie Władysława Szpilmana w Kawiarni Sztuka.
?UWAGA- recital odbędzie się w Klubie Kotłownia.
Marta Andrzejczyk. Olsztynianka, pieśniarka, aktorka Białego Teatru w Olsztynie, w latach 2007-2010 aktorka Teatru Kreatury z Gorzowa Wlkp. Współzałożycielka grupy literacko-muzycznej SCENA BABEL, adeptka Olsztyńskiego Teatru Rapsodycznego. Nagradzana w dziedzinie piosenki i aktorstwa, stypendystka Prezydenta Miasta Olsztyn, Ministra Kultury i Sztuki, Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. W 2007 ukazała się Jej pierwsza płyta "Cicho", na której gości głos Mirosława Czyżykiewicza. W 2010 roku wydała drugi album "Cienie".
Rok 1945. Przez Dolny Śląsk przetoczyła się II Wojna Światowa. Teraz nastąpi niemal całkowita wymiana ludności. Tylko nieliczni dotychczasowi mieszkańcy tu pozostaną.
Przesiedlenia Niemcy wyjadą, Polacy przyjadą. Ziemie Odzyskane.
Jak długo trwał proces wymiany ludności, jak długo Polacy i Niemcy mieszkali wspólnie, często pod jednym dachem? Jak układały się w tym czasie ich wzajemna relacje? Jak przebiegała podróż Niemców do przyszłych miejsc zamieszkania? I wreszcie kiedy Niemcy opuścili swoje dotychczasowe siedziby? Co sprawiło, że nieliczni pozostali?
Praktyczna strona przesiedleń wpisuje się w bardziej uniwersalny współczesny dyskurs dotyczący migracji i związanej z nim tożsamości emigrantów i kolejnych pokoleń co to znaczy "być u siebie".
Teatr Studio Czyczkowy - Wrocław. Powstał w Bydgoszczy na początku lat 90-tych. Dwanaście lat temu teatr przeniósł się do Wrocławia, tutaj powstały spektakle "Wyjścia", we współpracy z Instytutem Grotowskiego i "dzień:noc:DZIEŃ", we współpracy z Towarzystwem Kultury Czynnej.
Jerzy Welter - teatrolog, reżyser, założyciel teatru Studio Czyczkowy, podróżujący ze swymi spektaklami po Polsce, Rosji, Ukrainie i Francji. Reżyser spektakli w teatrach niezależnych w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu.
"Drwa to rzecz drogocenna i święta, szczególnie kiedy spadnie śnieg..." Pełen pastelowych barw, spektakl zabiera nas w podróż po emocjach i uczuciach, dając każdemu szansę na odnalezienie cząstki siebie w tym zwariowanym świecie. Prostota. Współgranie. Siła przekazu. Teatr Kaprys sięgnął tym razem do czasów Michaiła Zoszczenki. Aktorzy przeniosą widza w świat pozbawiony wiary i nadziei, w którym największą radość daje rzecz najprostsza, w którym społeczeństwo musi sobie radzić mimo niesprawiedliwości ludzi postawionych wyżej, w którym to system wygrywa(?) z miłością. Czy jesteście gotowi?
Teatr Kaprys powstał w 2003 roku. Działa przy Domu Kultury w Łapach. Obecnie grupa funkcjonuje w pięciu zespołach różnych wiekowo. Kaprys skupia zarówno dzieci, młodzież jak i osoby dorosłe. Od początku opiekunem grupy i reżyserem jest Adam Karasiewicz. Zespół prezentował się na wielu festiwalach teatralnych w całej Polsce, zdobywając liczne nagrody.
Teatr od swego zarania podlegał regułom i zasadom technicznym, formalnym i wszelkim innym. Jednocześnie z drugiej strony sztuka sceniczna podlegała rewolucyjnym zmianom jednym razem przeobrażając się bezpowrotnie, innym wracając do korzeni czy też wydeptanych ścieżek. Dzięki temu udało się wypracować kilka fundamentów pozwalających odróżnić teatr od innych dziedzin sztuki scenicznej: happeningu, estrady, kabaretu czy cyrku. Spektakl "Eksperyment" opowiada właśnie o fundamentalnych zasadach, których w teatrze zmieniać nie wolno! A może tylko tak nam się wydaje?...
Kompania Teatralna MAMRO to grupa złożona głównie ze studentów, byłych studentów, oraz? wiecznych studentów. Powstała w 2004 roku. W kategorii spektakli komediowych jest niekwestionowanym liderem w nurcie teatrów alternatywnych. Mobilny charakter zespołu sprawia, że spośród białołęckich grup teatralnych, KTM jest najczęściej nagradzaną na różnych festiwalach i przeglądach.
Przedstawienie zawiera kilka odsłon z dramatów absurdu "Teatrzyk Zielona Gęś" Gałczyńskiego, które wciąż mogą się rozrastać do rozmiarów nieprzewidzianych ani przez reżysera ani samego autora dramatów.
Niech pytanie, jak to się dzieje, że napisane krotochwile groteski w latach 1946-52 są nadal aktualne i nie straciły nic ze swej świeżości pozostanie dla nas wszystkich tajemnicą geniuszu Ildefonsa. Wszystko, co napisał na temat życia i tożsamości Polaków jest absolutnie aktualne, a nawet wręcz profetyczne w swej bezwzględnej grozie.
Przedstawienie w reżyserii Bortkiewicza jest odgrywane tylko przez kobiety i nie może być odgrywane nigdy przez żadnego osobnika płci męskiej, gdyż zaburzyłoby to istotną, nie braną dotychczas pod uwagę, wymowę literatury Gałczyńskiego.