XV PRZEGLĄD TEATRÓW ALTERNATYWNYCH
13 - 15 listopada 2015r. BAZA ZBOŻOWA



13 listopada 15
godz.18.00 - Pokojówki - Teatr Fieter z Ozimka
godz.19.30 - Wieczór ekscentryczny - premiera Teatru Ecce Homo

14 listopada 15
godz.16.00 - Diva - monodram w wykonaniu Wioletty Komar
godz.17.30 - Kariera Johna Nobody i Koszmar Sławomira M. - Teatr Kaprys - Łapy
godz.19.00 - Saksofonista - Teatr From Poland - Częstochowa
godz.20.30 - Partytury rzeczywistości - Teatr Porywacze Ciał - Poznań

15 listopada 15
godz.18.00 - Das Küchendrama - Teatr Rondo – Słupsk
godz.19.30 - Niespodzianka – występ bez próby - Kielce - Klub Kotłownia

Imprezy towarzyszące
Ciemna strona teatru – wystawa fotografii Moniki Sochańskiej (foyer Teatru Ecce Homo)

Wszystkie wydarzenia odbędą się w Bazie Zbożowej. Spektakle w sali teatralnej Teatru Ecce Homo, oraz w klubie Kotłownia.
Cena biletu na spektakl teatralny – 10 zł, karnet na cały festiwal – 50 zł. Bilety do nabycia od 9 listopada ’15 w budynku ochrony w Bazie Zbożowej, lub bezpośrednio przed spektaklami.
Liczba biletów ograniczona.
Na wystawy wstęp wolny

Informacje pod numerem telefonu +48 608 050 891 | teatreccehomo@op.pl | www.eccehomo.pl

GŁÓWNY ORGANIZATOR
STOWARZYSZENIE ARTYSTYCZNE ECCE HOMO


Partnerzy organizacyjni: Baza Zbożowa

Patronat Medialny:
Echo Dnia
Radio Kielce
Radio Złote Przeboje
Projektor - Kielecki Magazyn Kulturalny
TVP Kielce

Sponsorzy: Prezydent Miasta Kielce - Wojciech Lubawski
Urząd Marszałkowski
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach
Hotel Bristol

ZAPRASZAMY!!!




Okolice Przeglądu



Pokojówki - Teatr Fieter z Ozimka



Wieczór ekscentryczny - premiera Teatru Ecce Homo



Diva - monodram w wykonaniu Wioletty Komar



Kariera Johna Nobody i Koszmar Sławomira M. - Teatr Kaprys



Saksofonista - Teatr From Poland



Partytury rzeczywistości - Teatr Porywacze Ciał



Das Küchendrama - Teatr Rondo



Występ bez próby



Piątek trzynastego - wystawa Stowarzyszenia Zenit



Ciemna strona teatru - wystawa fotografii Moniki Sochańskiej





TEATR Fieter – Ozimek

Istnieje od 1991 roku. Powstał jako teatr trzyosobowy, realizujący spektakle na pograniczu teatru lalkowego, najczęściej w znacznym stopniu improwizowane. Po 3 latach od powstania rozpoczął właściwą działalność zespołu. Powstały spektakle autorskie Roberta Konowalika, jak również adaptacje utworów S. Becketta, L. Fuksa, F. Kafki, F. Dostojewskiego, A. Czechowa, W. Gombrowicza, B. Hrabala, P.O. Enquista, G. Greene?a, L. Carolla, reżyserowane przez Roberta Konowalika i Tomasz Hurasa. Zespół zrealizował ponad 50 samodzielnych spektakli oraz kilka we współpracy z innymi grupami ozimskimi.

"Pokojówki" – reż. Robert Konowalik

Jednoaktowa sztuka J. Geneta, koncentrująca się wokół problemu tożsamości człowieka oraz trudności, jakie stają na drodze do bycia sobą. Dwie siostry, pokojówki Claire i Solange, pod nieobecność Pani, niezdolne do samodzielnego funkcjonowania, naśladują układy, w których tkwią na co dzień. Określane mianem “teatru w teatrze”, “gry luster” bądź “realizmu”, sztuki Geneta - dały początek poszukiwaniom współczesnego teatru.

TEATR ECCE HOMO - Kielce

Powstał 19 lat temu z inicjatywy nieżyjącego już artysty plastyka, ówczesnego dyrektora Państwowych Szkół Plastycznych - Tadeusza Maja. Od początku istnienia menagerem i opiekunem artystycznym (od 2000 roku) zespołu jest Anna Kantyka- Grela. Teatr tworzą głównie ludzie młodzi - uczniowie szkół gimnazjalnych, średnich, studenci i absolwenci. Do tej pory zostało zrealizowanych 40 spektakli, z których większość jest na stałe wpisana jest do repertuaru. Teatr od początku swojej działalności prowadzi całoroczne, bezpłatne dla uczestników warsztaty za zakresu edukacji teatralnej.

„Wieczór ekscentryczny" – premiera, scen. i reż. Marcin Bortkiewicz

Utrzymana w duchu Witkacego zabawa w teatr, podczas której, zgodnie z założeniami głoszonymi przez autora, każdy, czy to pijany, czy trzeźwy, będzie mógł wystąpić i powiedzieć, co mu ślina na język przyniesie. Tak jak chciał Witkacy, będzie to krótkie i intensywne, pełne improwizacji i sytuacji z życia wziętych.

Wioleta Komar – Słupsk

Wioleta Komar – aktorka Teatru Rondo w Słupsku, wielokrotnie nagradzana w kraju i za granicą wykonawczyni monodramów: „Biały na białym” wg Jose Saramago, „Grzech” wg Mauriac Francois, Przyj dziewczyno, przyj wg Tadeusza Różewicza, Psychosis wg Sarah Kane

"Diva", reż. Stanisław Miedziewski, scen. Magdalena Gauer

Nora Sedler, „primadonna assoluta” światowych scen operowych. Jesienią 1941 roku zostaje deportowana do Litzmannstadt Getto (Łódź). Przybywa w transporcie wraz z dużą grupą żydowskich artystów z Europy Zachodniej. Uniknęła zagłady. Za jaką cenę? Odpowiedź na to pytanie znajdujemy w jej opowieści: Śpiewam dla gestapowców. Wybrali właśnie mnie. Wielokrotnie wybierali mnie znowu, znowu i znowu… Ja ulubienica Toscaniniego śpiewam najpiękniejsze arie... nago na krześle…Miałam szczęście w getcie!

TEATR KAPRYS - Łapy

Wywodzi się z tradycji teatru szkolnego. Powstał i istnieje dzięki inwencji, chęci i zaangażowaniu nauczyciela języka polskiego I Liceum Ogólnokształcącego w Łapach - Adama Karasiewicza. Obecnie w składzie zespołu jest 10 osób - uczniów LO oraz troje absolwentów.

"Kariera Johna Nobody" reż. Adam Karasiewicz

Jednoaktówka Juliana Tuwima opowiada o strasznym pomyśle wykorzystania śmierci tytułowego bohatera w celach reklamowych, w wielkim show biznesie. Jak widać polski poeta w swoim dziele już dosyć dawno przewidział krwiożercze zasady rządzące we współczesnej rozrywce, która aby osiągnąć sukces, zysk i oglądalność, nie cofnie się przed niczym.

"Koszmar Sławomira M." reż. Adam Karasiewicz

Spektakl oparty na opowiadaniach Mrożka, posługując się poetyką marzenia sennego, przedstawia absurdalne historie stworzone przez polskiego mistrza groteski. Czy ludzka psychika na przestrzeni dziejów podlega zmianom? A może wciąż poruszamy się w rzeczywistości krzywego zwierciadła? Czy świat parodiowany przez Mrożka w PRL-u naprawdę się zmienił?

TEATR FROM POLAND - Częstochowa

Działa od 2001r. i jest kontynuacją kultowego w latach 90-tych częstochowskiego Teatru WIFIFI. Ma kilkunastoletnie doświadczenia teatralne na działce teatru autorskiego. Tworzą go: Jarosław Filipski (założyciel, reżyser i aktor Teatru WIFIFI, organizator Radykalnych Nocy Teatralnych MESSIS, konstruktor teatralny w śląskich instytucjach kultury) oraz Wojciech Kowalski (czołowy aktor Teatru WIFIFI, występował w filmach wytwórni A'YOY związanej z kabaretem POTEM, happener i bibliotekarz), a także Andrzej Gęsiarz, Paweł Ziegler, Joanna Chwastek i wielu innych młodych i zdolnych współpracujących przy realizacjach spektakli plenerowych. Jak sama nazwa wskazuje jesteśmy teatrem z Polski.

"Saksofonista" reż. Jarosław Filipski, wyk. Wojciech Kowalski

„Saksofonista" to historia rozpaczliwie poszukującego pracy aktora, który na spotkaniu z pragnącym zatrudnić go reżyserem wciela się w znaną postać Jerzego S… Nie chodzi tu jednak o prostą parodię czy kabaretową zgrywę. Wieloznaczna mieszanka podziwu i zawiści dla „profesora Jerzego S.” aż skrzy się od smakowitych aluzji do ról, wywiadów, póz przybieranych przez „mistrza”. To opowieść o kondycji człowieka, jego małości, obsesjach, życiowych klęskach. Postać prowincjonalnego aktora zafascynowanego gwiazdą aż do zatracenia własnej osobowości jest naprawdę przejmująca. Całość wzięta ponadto w kilka finezyjnych cudzysłowów…

TEATR PORYWACZE CIAŁ - Poznań

Teatr Porywacze Ciał należy według zgodnego głosu krytyki i środowiska teatralnego do jednej z najważniejszych niezależnych grup teatralnych w Polsce. W swoich autorskich spektaklach twórcy mierzą się z mitami pop kultury, kpią z nich, przedrzeźniają je, a jednocześnie pokazują jak dalece są przez nie ukształtowani. Z dużą swobodą poruszają się we współczesnej przestrzeni kulturowej, cytują, komentują, przetwarzają obrazy i wątki zaczerpnięte z innych dziedzin sztuki. Tworzą go zawodowi aktorzy, którzy wybrali pracę w teatrze nieinstytucjonalnym. Sami tworzą scenariusze, robią scenografię, reżyserują, grają na scenie. Teatr Porywacze Ciał prezentował swoje spektakle na wszystkich ważniejszych festiwalach teatralnych w Polsce, a także w Niemczech, Holandii, Czechach, Słowacji, Słowenii, Chorwacji, Wielkiej Brytanii, Austrii i Kanadzie.

"Partytury rzeczywistości" reż. i wyk. Katarzyna Pawłowska i Maciej Adamski

Partytura (rzeczownik, rodzaj żeński) - Zapis utworu wokalnego, wokalno-instrumentalnego lub instrumentalnego, przeznaczonego dla dwóch lub więcej wykonawców, w postaci zestawienia poszczególnych partii według określonego porządku, z zachowaniem relacji wertykalnych. Rzeczywistość (rzeczownik, rodzaj żeński) - wszystko co istnieje obiektywnie, świat realny, byty zarówno obserwowalne jak i pojęciowe. Partytury rzeczywistości (nazwa handlowa) - 24 autorski spektakl Teatru Porywacze Ciał w reżyserii i wykonaniu Katarzyny Pawłowskiej i Macieja Adamczyka. Oh yeah!

COMPANIA TEATRALNA BANDA OSZUSTÓW (Teatr Rondo – Słupsk)

Swoją nazwę wzięła od wszystkich tych biednych artystów teatralnych, którzy grając niegdyś w Europie, a w szczególności w elżbietańskiej Anglii pozbawieni byli protekcji zamożnych. Będąc poza nawiasem społeczeństwa i poza jego zasadami postrzegani byli jako grupy " oszustów" i "włóczykijów".
Caryl Swift - absolwentka Wydz. Teatru i Filmu Uniwersytetu Walijskiego w Aberstwyth. Jest aktorką i autorką angielskojęzycznych wersji przedstawień Bortkiewicza oraz teatrów Kana, Provisorium i Cogitatur. Współpracuje z Teatrem Rondo i Stanisławem Miedziewskim od 1992r.
Marcin Bortkewicz, absolwent Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Aktor i scenarzysta. Od 1991r. działający w Teatrze Rondo w Słupsku. Laureat ponad 40 nagród ogólnopolskich i międzynarodowych. Od 9 lat współpracujący z Teatrem Ecce Homo.

"DAS KUCHENDRAMA", czyli dość niesmaczna wariacja na temat "Matki" Witkacego w czterech koszmarnych częściach" (premiera 2003r.) reż Stanisław Miedziewski scen. Marcin Bortkiewicz, muz. Leszek Kołakowski

"Reżyser przedstawienia Stanisław Miedziewski zapowiada "Przedstawienie jest efektem swobodnej, podkreślam swobodnej gry z dramatem Witkacego. Wielokrotne próby opracowywania różnych wątków tego dramatu wciąż nie odpowiadały wymaganiom przedstawienia jako takiego. W końcu Marcin Bortkiewicz zaproponował czteroczęściową kompozycję na dwoje aktorów w formie wariacyjnej: apokryf pod tytułem "Das Kuchendrama", eksponując swoistą psychomachię matki i syna. Stacza się to w stronę postmodernistycznej i rekonstrukcyjnej wizji świata, w którym "Świństwo równomiernie rozpełza się wszędzie" Słowo "wolność" jest dzisiaj słowem ,którego sens jest zagubiony. Dzięki teatrowi chcemy odnaleźć przestrzeń wolności" (łuk, Gazeta Wyborcza 2003r.)

NIESPODZIANKA - występ bez próby

Zacznijmy od początku. Pomysł założenia grupy urodził się dawno temu i długo dojrzewał w naszych głowach. w końcu od myśli do czynu, postanowiliśmy zacząć, napisać program i wystąpić. Bo jak nie teraz to kiedy? Jest nas trzech, Michał Pustuła najstarszy, aktor Teatru Ecce Homo, lubi bez, zwłaszcza biały- pewnie dlatego, że urodził się w maju, Karol Górski, średni wiekiem, aktor Teatru Ecce Homo, posiadający dobre nazwisko a to zobowiązuje, lubi bez, ale w odróżnieniu od Pustuły woli czarny, dziki odzwierciedlający jego naturę i w końcu Piotr Skrzypczyk, najmłodszy, często wysyłany po wódkę, aktor Teatru Ecce Homo, posiadający fiata punto, po prostu lubi bez. Nazywamy się Bez próby ale jednak próbujemy, ćwiczymy, tańczymy, śpiewamy i przedstawiamy to co nas bawi i śmieszy i cieszy.

Imprezy towarzyszące


WYSTAWY


„Ciemna strona teatru” – wystawa fotografii Moniki Sochańskiej

Zapraszam do wspólnej podróży po teatralnym świecie. Teatr jest dla mnie zabawą, domem, schronieniem, a przede wszystkim największą inspiracją. Jest szczególnie ważny dla mnie, ponieważ to w dużej mierze środowisko teatralne mnie ukształtowało, wpływając na to kim jestem dziś. Przede wszystkim to od teatru zaczęła się moja przygoda z fotografią i o tym będzie moja opowieŚć.





Copyright (c) 2015 Wojciech Habdas. All rights reserved.
All photographs (c) 2015 Wojciech Habdas.